ARTICLES / RESEARCH PAPER
Digital identity as the right to access digital technologies, products and services
More details
Hide details
1
Wydział Prawa i Administracji, ASzWoj, Polska
Submission date: 2024-11-25
Final revision date: 2025-12-05
Acceptance date: 2024-12-05
Publication date: 2024-12-05
Corresponding author
Monika Nowikowska
Wydział Prawa i Administracji, ASzWoj, al. gen. Chruściela Montera 103, 00-910, Warszawa, Polska
dot.pl 2024;(I):23-34
KEYWORDS
TOPICS
ABSTRACT
Social changes associated with the development of new technologies stimulate democratic processes, provide a space for achieving various economic goals, as well as can affect the sphere of human functioning, including his rights and freedoms. The subject of the conducted research is to identify new regulatory areas, creating new rights of the individual. The research hypothesis is that digital identity is a right, allowing the realization of the individual's rights in the network. The right to digital identity is expressed in the right to access digital technologies, products and services. To verify this hypothesis, a review of the literature on the subject and EU acts regulating the issue of digital identity was used. It was also the intention of the author of this article to organize the conceptual area. The article attempts to define the concept of “digital identity” and to establish its relationship with such concepts as: “Internet identity”, ‘online identity’, ‘e-identity’.
PEER REVIEW INFORMATION
Article has been screened for originality
REFERENCES (16)
1.
Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Artificial Intelligence v. Personal Data, „Polish Political Science Yearbook” 2022, vol. 51(3).
2.
Chałubińska-Jentkiewicz K., Nowikowska M., Bezpieczeństwo, tożsamość, prywatność – aspekty prawne, Warszawa 2020.
3.
Coomaraswamy R., Identity within: Cultural Relativism, Minority Rights and the Empowerment of Women, „The George Washington International Law Review” 2002, vol. 34, no. 3.
4.
Domańska M., Zakaz dyskryminacji ze względu na więcej niż jedno zabronione kryterium, Warszawa 2019.
5.
Dzierżyńska-Mielczarek J., Rynek mediów w Polsce, Warszawa 2018.
6.
Flis M. (red.) Etyczny wymiar tożsamości kulturowej, Studia z antropologii społecznej, Warszawa 2004.
7.
Markiewicz K., Rozwój społeczeństwa informacyjnego, [w:] Bezpieczny rozwój społeczeństwa informacyjnego, E. Szczepaniuk, M. Gawlik-Kobylińska, J. Werner, Warszawa 2016.
8.
Nowikowska M., Digital identity on the internet – challenges and threats, [w:] Wielowymiarowość cyberbezpieczeństwa, J. Żylińska, K. Huczek, K. Borkowski (red.), Warszawa 2024.
9.
Nowikowska M., Identity Theft. Protection of Personal Data in Cyberspace, [in:] Digital well-being – a concern for the quality of life, L. Tafaro, I. Laki, I. Florek (eds.), Warsaw-Budapest 2023.
10.
Nowikowska M., Personal Data Protection in the Context of the Act on the National Cybersecurity System, [in:] Cybersecurity in Poland. Legal Aspects, K. Chałubińska-Jentkiewicz, F. Radoniewicz & T. Zieliński (eds.), Springer Cham 2022.
11.
Nowikowska M., Prawo do wizerunku i prawo adresata korespondencji, [w:] Prawo własności intelektualnej. Teoria i praktyka, J. Sieńczyło-Chlabicz (red.), Warszawa 2021.
12.
Poźniak-Niedzielska M., Ograniczenie praw autorskich do wizerunku, korespondencji i źródeł informacji [w:] Prawo autorskie i prawa pokrewne. Zarys wykładu, M. Poźniak-Niedzielska (red.), Bydgoszcz 2006.
13.
Poźniak-Niedzielska M., Szczotka J., Prawo autorskie. Zarys problematyki, Warszawa 2020.
14.
Safjan M., Ochrona danych osobowych – granice autonomii i informacji, [w:] Ochrona danych osobowych, M. Wyrzykowski (ed.), Warszawa 1999.
15.
Wojnicka E., Prawo do wizerunku w ustawodawstwie polskim, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego PWiOWI 1990, nr 56.
16.
Wspólne deklaracje Parlament Europejski, Rada, Komisja Europejska „Europejska deklaracja praw i zasad cyfrowych w cyfrowej dekadzie” (Dz.U. C 23 z 21.01.2023 r. s. 1).